18 seconden of 5 minuten?

18 seconden of 5 minuten?

Zeg eens eerlijk. Bent u wel eens weggelopen bij een restaurant of café omdat u niet snel genoeg bent geholpen? Ik wel. Als ik binnen 5 minuten zelfs niet begroet ben, dan vertrek ik. Ben ik dan te streng? Misschien wel. Voor mij is even een “ik kom zo bij u knikje” als begroeting voldoende. Ik ben gezien, ik weet dat er iemand naar me toe komt. Liever heb ik natuurlijk een brede glimlach als begroeting: “Welkom! Zoekt u een gezellig tafeltje uit, ik kom zo bij u”. Daar word ik veel blijer van.
Natuurlijk heb ik begrip voor het feit dat het druk is. Een vol terras en een dienblad vol drankjes kunnen ervoor zorgen dat je even geen oog hebt voor nieuwkomers. Even, zeg ik. Prima als je dan na een minuut even langsloopt en begroet. Dat is prima. Of alvast even snel de menukaart geeft en later terug komt voor een langer gesprek. Columnist Wouter Verkerk geeft zelfs aan dat mensen over het algemeen binnen 18 seconden begroet dienen te worden, binnen 5 minuten een drankje op tafel moeten hebben en binnen 15 minuten iets te eten. Ik ben dus helemaal niet streng met mijn 5 minuten… 😉
Een ander frustratie is dat je geen contact kunt krijgen met het personeel. Je zit als gast aan een tafel, hebt dorst, of wil graag wat extra brood of een saus, maar er loopt geen personeel, of er loopt personeel dat jouw kant niet op kijkt. Je vinger opsteken heeft niet gewerkt, subtiel roepen ook niet. Als dat allemaal niet heeft geleid tot contact, dan is opstaan en naar een medewerker toelopen je laatste mogelijkheid. Ik vind dat gênant voor een medewerker en dus niet leuk om te moeten doen. Aan de andere kant hoop je er een statement mee te maken: Let eens op je gast. Vaak zie je medewerkers tafels scannen. Ze scannen lege glazen. Op zich heel goed, want zo kunnen we geen dorst krijgen als gast én je zorgt als medewerker voor meer verkoop. Maar scannen heeft ook een valkuil. Je gaat meer globaal kijken dan écht zien wat er gebeurt aan een tafel. Want zie je ook dat het servet op de grond ligt, de gast het gerecht niet lekker vindt, wat wil vragen en er bestek ontbreekt?

Je gasten zien, alert zijn, durven, allemaal belangrijk als we het hebben over omgaan met gasten. Hoe zit dat met uw medewerkers?